Pytania i odpowiedzi

1. Wiązka 7pin czy 13pin?

Najczęściej wiązki 7pinowe stosujemy do lekkich przyczep (do 750kg) oraz do platform rowerowych, gdzie nie ma świateł cofania.
Do przyczep powyżej 750kg oraz platform rowerowych gdzie jest światło cofania, konieczne jest zastosowanie wiązek 13pinowych.
W przyczepach kempingowych zawsze stosujemy wiązki 13pinowe, ponieważ mają one możliwość rozbudowania o stały plus (B01) oraz wiązkę ładującą (L01). Wiązka ładującą zabezpiecza przed całkowitym rozładowaniem akumulatora podczas używania przyczepy.

2. Wiązka uniwersalna czy dedykowana?

Wiązka dedykowanaWiązka uniwersalna
ZastosowanieKonkretny marka, model i rocznik autaRóżne marki samochodów
MontażZdecydowanie prostszy niż w wiązkach uniwersalnych, bez konieczności cięcia kabli, kostka w kostkę, z obrazkową instrukcją dla konkretnego modelu, tak jak zaleca producent auta.Trudniejszy, wymagający doświadczenia montażysty. Przewody są długie, często konieczne jest ich cięcie, zdarza się jednak iż w specyficznych przypadkach są za krótkie. Stosuje się szybkozłączki, standardowa instrukcja montażu, gdzie nietypowe sytuacje nie są opisane.
DziałanieWiązki dedykowane współpracują z komputerem samochodu, czyli systemem CAN. Komputer samochodu steruje oświetleniem przyczepy.Wiązki uniwersalne oszukują elektronikę samochodu. Auto nie wykrywa kiedy jest podłączona przyczepa, a kiedy nie.
GwarancjaWiązki dedykowane są robione zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, dzięki czemu klient nie traci gwarancji.W przypadku wiazek uniwersalnych może nastąpić utrata gwarancji.
CenaWiązki uniwersalne są zazwyczaj tańsze od wiązek dedykowanych.
PodsumowanieWiązka dedykowana to lepsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż wiązka uniwersalna. Zdecydowanie polecamy wiązki dedykowane do nowszych modeli aut.

Producenci, przewidując że klienci mogą chcieć założyć hak holowniczy, wprowadzili w niektórych nowszych modelach aut fabryczne złącza pod instalacje wiązki. (np. Captiva, Astra H, Zafira B itd.). Wiązki dedykowane do tych modeli aut są w niektórych wypadkach tańsze od wiązek uniwersalnych.

3. Kiedy wymagana jest wiązka z modułem?

Większość instalacji do aut po roku 2005 wymaga zastosowania modułu.

Przeważnie instalacje elektryczne zawierają moduł gdy:

  • auto posiada czujniki parkowania
  • auto wyposażone jest w system sterowania CAN Bus
  • auto wyposażone jest w kontrolę oświetlenia Check Control

Witryna haksystem.pl/sklep wykorzystuje pliki cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji
oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych. Masz możliwość zmiany tych ustawień w swojej przeglądarce.