CFC czyli CAN-Frequency-Control wyjaśnienie sposobu działania i instalacji
CFC – Moduł przyczepy
Skrót CFC oznacza CAN-Frequency-Control. Jest to najnowocześniejsza metoda sterowania i monitorowania instalacji elektrycznej przyczepy w samochodach wyposażonych w system CAN-Bus. CAN-Bus jest podstawowym elementem elektronicznego systemu w nowoczesnym samochodzie. Zabezpiecza komunikacje pomiędzy poszczególnymi modułami sterującymi (silnik, ABS, airbag, systemy informacyjne). Komunikacja przebiega na zasadzie wymiany danych w cyfrowej formie.
System ten umożliwia szybką wymianę informacji między elektronicznymi sensorami, procesorami, modułami sterującymi zabezpiecza współprace wszystkich elektronicznych komponentów. W nowoczesnych samochodach może współpracować od 25 do 70 różnych modułów sterujących.
Zaletą CAN-Bus jest zminimalizowanie ilości połączeń przy utrzymaniu takiej samej intensywności komunikacji. Powoduje to uproszczenie i zmniejszenie ilości przewodów w wiązce elektrycznej. Pozostając przy poprzednich rozwiązaniach wiązki elektryczne byłyby bardzo rozbudowane, łącznie z elektroniką nie mówiąc już o montażu i diagnostyce błędów.
Podczas montażu wiązki elektrycznej haka holowniczego w samochodach wyposażonych w CAN-Bus w wiązkach Hak-System występuje gniazdo sterowane bezpośrednio modułem CFC. Połączenie z CAN-Busem samochodu umożliwia sterowanie wszystkimi światami w przyczepie:
- Końcowe światło obrysowe prawe, lewe.
- Kierunkowskazy lewy, prawy.
- Światło stop.
- Światło cofania.
- Światło przeciwmgielne.
Oprócz tego podczas jazdy moduł CFC steruje następującymi czynnościami:
- Wyłączenie świateł przeciwmgielnych w samochodzie.
- Wyłączenie czujników cofania samochodu.
- Kontrolą awarii kierunkowskazów przyczepy – w przypadku takiej awarii pokaże się na wyświetlaczu komputera komunikat, kontrolka z symbolem żarówki lub zwiększy się częstotliwość migania żarówki kierunkowskazów.
- Aktywacja systemów bezpieczeństwa samochodu np.: T-ESP.(stabilizacja samochodu z przyczepą, która niweluje niepożądane przechyły przyczepy z pośrednictwem sterowania hamulcami samochodu).
W zależności od modelu samochodu może być konieczna aktywacja wiązki w module sterującym. Wykonuje się ją za pośrednictwem urządzenia diagnostycznego producenta samochodu.
Po zamontowaniu wiązki z modułem CFC w większości samochodów jest zagwarantowane poprawne działanie obowiązkowych świateł bez wykonywania aktywacji wiązki.
W zależności od połączenia komunikacyjnych przewodów samochodu mogą wystąpić błędne komunikaty w pamięci tymczasowej. Komunikaty te można sprawdzić tylko za pomocą Urządzenia Diagnostycznego. Nie mają one żadnego wpływu na poprawne działanie wiązki. Można je usunąć za pośrednictwem urządzenia diagnostycznego w ramach okresowego przeglądu w serwisie.